Stefana Cristina Czeller: The making of "Dincolo de noapte"


"O POVESTIRE CARE S-A SCRIS APROAPE SINGURĂ


De cînd mă ştiu îmi plac misterele şi supranaturalul, deci am primit cu viu interes invitaţia lui Oliviu Crâznic de a contribui la o antologie de proză gotică, demers inedit, din cîte ştiu, în literatura autohtonă a perioadei postdecembriste. Ideea m-a atras cu atît mai mult cu cît citisem romanul de gen al lui Oliviu, …Şi la sfîrşit a mai rămas coşmarul, şi acesta mă ţinuse cu răsuflarea tăiată pînă la ultima pagină. Cu alte cuvinte, ştiam nu doar că rezonăm la aceleaşi teme şi abordări, dar şi că istoria pe care aveam s-o croiesc intra în cele mai bune mîini. Am răspuns deci „da” fără şovăială, conştientă în acelaşi timp de responsabilitatea uriaşă pe care o implica o asemenea provocare. Ridicînd mănuşa aruncată de Oliviu, le călcam pe urme lui Mary Shelley, Bram Stoker, Eliade ori Lovecraft.
 
Imediat ce am închis emailul, am început să caut un subiect care să-mi permită să mă dezlănţui. Nu aveam nevoie de documentare privind caracteristicile genului. Devorasem povestea tragică a lui Frankenstein şi pe cea pendulînd între groază şi erotism a lui Dracula. După primele zece minute de gîndire, ajunsesem deja la o concluzie. Evident, o povestire cu vampiri ar fi fost calea cea mai uşoară. În fond, creasem cu succes astfel de personaje în romanul Cerneală şi sînge şi lucram deja la o continuare a acestuia. Am ales totuşi să nu păşesc pe drumul bătătorit, ci să răspund provocării într-un alt fel. Personajul meu principal avea să fie purtătorul unui secret formidabil, dar nu acela al unei creaturi a nopţii. Asta îl făcea mult mai interesant în primul rînd pentru mine, fiindcă îmi oferea ocazia să mă joc în voie cu o mitologie la fel de puternică. Şi cine mă cunoaşte cît de cît ştie că-mi place să modelez plastilina tradiţiei.

La fel de repede am hotărît că voi opta pentru rezolvarea unei enigme, chiar dacă personajul principal nu va purta uniformă. La urma urmelor, după cea fantastică, literatura poliţistă e pasiunea mea! I-am construit bărbatului aceluia încă fără chip un trecut complicat, ştiind că se va reflecta dramatic în viitorul său. I-am pus în spate o dilemă cu faţetele înşelătoare ale unui diamant negru, în care am sperat să se poată regăsi, alături de mine, cît mai mulţi cititori. Fiindcă doar astfel de istorii îţi fac palmele să asude atunci cînd dai pagina şi vezi că soarta protagonistului e încă în cumpănă. Poveştile acestea ţi se leagă de suflet după ce a fost spus ultimul cuvînt şi, descoperind cîte au depins de alegerile celuilalt, te întrebi ce ai fi făcut tu.

Mi-am ales o epocă şi un spaţiu geografic neexplorate pînă atunci în proza mea, dar, zic eu, cele mai potrivite pentru provocările sîngeroase din calea eroului plăsmuit într-o seară furtunoasă. Am încorporat în aluatul povestirii motive specifice genului, dar şi cîteva picături de esenţă concentrată din sufletul Ştefanei Czeller. Nu m-am temut să explorez cele mai întunecate cotloane ale naturii umane, să păşesc pe linia şerpuitoare dintre laşitate şi curaj, dintre speranţă şi disperare, dintre resemnare şi sfidare. Am experimentat durerea, trădarea, iubirea, furia, ca să descopăr dacă răul şi binele sînt doar nişte abstracţiuni. Am turnat în proporţiile potrivite sînge şi lacrimi, pucioasă şi agheasmă, am amestecat bine şi am pus totul la copt. Aşa a ieşit din cuptorul minţii mele povestirea Spălaţi de sîngele fecioarelor. După ce am văzut că e rumenită şi că are gustul drag mie al vişinelor altoite, mi-am dat seama că am scris-o într-un timp record, de parcă cineva nevăzut mi-ar fi călăuzit degetele pe tastatură. Acum pot doar să sper că fanii genului vor savura fiecare felie din ea.

Ştefana Cristina Czeller


Ştefana Cristina Czeller s-a născut în data de 27 decembrie 1973, la Iaşi. În 1998 a absolvit Facultatea de Filologie a Universităţii de Stat „M. Lomonosov” din Moscova, ca bursier al statului român. În prezent este ziarist pentru secţia Iaşi a cotidianului regional Evenimentul.

Bibliografie: Cerneală şi sînge (roman, Ed. Millennium Books, 2011); proză scurtă în mai multe antologii (Dansînd pe Marte şi alte povestiri fantastice, Ed. Millennium Press, 2009; Pangaia, Eagle Publishing House, 2010; Steampunk – A doua revoluţie, Ed. Millennium Books, 2011 – Premiul Galileo pentru Cea mai bună antologie publicată în 2010-2011; Premiile Galileo 2011, Ed. Millennium Books, 2011; Venus – Povestiri erotice science fiction, Eagle Publishing House, 2011; Premiile Galileo 2012, Ed. Millennium Books, 2012 – fragment de roman); proză scurtă în mai multe reviste, inclusiv în Galileo Science Fiction & Fantasy nr. 2.

Premii: Premiul al II-lea la Concursul de proză scurtă Helion 2009; Premiul al III-lea la Concursul de proză scurtă Helion 2010; Premiul al III-lea la Concursul de proză scurtă Helion 2011; Premiul Societăţii Europene de Science-Fiction şi Fantasy – Eurocon 2011 Encouragement Award; Premiul pentru Debut RomCon 2012.

Prezenţă online: Blogu’ Stefanei Czeller"

Acest articol a fost preluat cu acordul editorului

Raluca Băceanu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum să ai grijă de un pui de porumbel

Agonie şi extaz - păreri şi citate preferate

De ce fac maratoane Harry Potter când sunt tristă sau singură?