Dan Dobos: Making of "Dincolo de noapte"



"NEGAREA NEGAŢIEI, MAMA CREAŢIEI

Se dau două negații:

1. Nu-mi place să scriu proză scurtă. Motivele țin de o oarecare zgîrcenie, în sensul că mi se pare că irosesc idei demne de un roman, de mentalitatea că un text valoros trebuie să te stoarcă măcar vreun an și de sentimentul de jenă pe care îl am (re)citindu-mi modestele realizări în domeniu.

2. Habar n-am ce e ăla gotic. Iar aici mă refer la o cunoaștere intrinsecă, la spaime urlate de gargui cocoțați pe creneluri, la răcoarea jugulară a unui canin hipertrofiat, la greața de a fi pupat pe gură de o creatură care se hrănește cu intestine în putrefacție.

Așa cum e normal după orice tratat de logică, negarea negației mi-a pecetluit soarta. Am comis povestirea „Violet” care se pare că s-a calificat a fi printre textele din antologia Dincolo de noapte.

Desigur că ar mai fi niște motive care m-au făcut să scriu, de la simpatia imensă dar cu origini greu de definit pentru Oliviu Crâznic, ambițios antologator, la respectul și obligațiile morale pe care le am față de Horia Ursu, de la adolescentinul „De ce nu?”, la plăcerea vinovată de a mă deda la un text în care să mă pierd vinovat printre metafore și epitete lipicioase ca un borcan din care s-a terminat mierea, de la un lăudabil naționalism vampirologic, la o undă fină de umor.  Bun, o primă satisfacție am avut deja: runda de editare/redactare cu Oliviu a fost o surpriză extrem de plăcută.

Adevărul e că nu am crezut nici o clipă că povestirea mea se va califica pentru includerea în volum, așa că am comis și o oarecare indiscreție, pe care aș agrava-o dacă v-aș da detalii despre ea. Mă rog, una peste alta, cred că merită să cumpărați Dincolo de noapte fiindcă, una din două: ori vă place ceea ce am scris și îmi dați toate premiile anului ăsta, ori veți vedea cum mă fac de rîs în comparație cu scriitorii care chiar au ceva în comun și cu proza scurtă și cu atmofera și stilul gotice. Cale de mijloc nu există.

Dan Doboș


Dan Doboş s-a născut în data de 31 iulie 1970, la Iaşi. În 1994 a absolvit Facultatea de Inginerie Chimică a Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” din Iaşi. A ales o carieră jurnalistică (a fost inclusiv redactor-şef al cotidianului Evenimentul), în decursul căreia a publicat peste 1.000 de reportaje, editoriale, interviuri etc. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Iaşi, şi al Cenaclului de anticipaţie Quasar.

Bibliografie: Elefantul în bostănărie (roman, Ed. Media-Tech, 1999; reeditat 2007); Abaţia (roman, Ed. Nemira, 2002; reeditat la Millennium Press, 2008); Blestemul Abaţiei (roman, Ed. Nemira, 2003); Abaţia infinită (roman, Ed. Media-Tech, 2005); Ghicitori despre toate cele (Ed. Media-Tech, 2006); Gheorghe, un om special (volum de proză scurtă, Ed. Media-Tech, 2007); The Abbey (a novel, 2011); DemNet (roman, Ed. Media-Tech, 2011); Abaţia (volum omnibus, Millennium Books, 2011); a publicat proză scurtă în mai multe antologii, reviste etc., inclusiv un fragment de roman în antologia Premiile Galileo 2012 (Ed. Millennium Books, 2012); a fost editorul suplimentului SF Supernova (1992-2001), cel mai longeviv supliment de gen din România; a publicat mai multe traduceri din literatura universală.

Premii: Premiul al II-lea la Concursul Naţional de Proză „Matineul de Proză” 1989; Premiul Atlantykron 1994 pentru Schiţă; Premiul Atlantykron 1994 pentru Nuvelă; Premiul Quasar 2001 pentru Cea mai bună schiţă a anului; Premiul RomCon 2003 pentru Cel mai bun roman SF românesc publicat în 2002; Premiul RomCon 2004 pentru Cel mai bun roman SF românesc publicat în 2003; Premiul Vladimir Colin 2002-2006 pentru Cel mai bun scriitor SF român; Premiul Societăţii Europene de Science-Fiction şi Fantasy – Eurocon 2009 Encouragement Award; Premiul Galileo 2012 pentru cel mai bun volum publicat în 2011; Premiul FanSF 2012 pentru cel mai bun roman românesc publicat în 2011. De asemenea, Dan Doboş a primit şi Premiul Uniunii Scriitorilor din România, filiala Iaşi, pentru traducere, în 2010.

Site: Dan Doboş – sălaş digital (http://dandobos.ro)."

Acest articol a fost preluat cu acordul editorului

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum să ai grijă de un pui de porumbel

Agonie şi extaz - păreri şi citate preferate

De ce fac maratoane Harry Potter când sunt tristă sau singură?